Mi lenne, ha egy gép tudna segíteni a tanulásban, rajzolásban, történetírásban vagy akár vitázásban?
A DrCode Eger Programozó Iskolában induló új kurzusunkon a gyerekek játékos és biztonságos módon ismerkednek meg a mesterséges intelligenciával (AI).
A foglalkozások során:
- Megismerjük az AI-t: Mi ez egyáltalán? Hol találkozunk vele a mindennapokban (telefon, játék, TikTok, YouTube)?
- Alkotunk AI-val: Képet készítünk, szöveget írunk, nyelveket gyakorlunk és kreatív ötleteinket valóra váltjuk.
- Tanulunk vele: Megmutatjuk, hogyan segíthet a matematika, irodalom, történelem vagy akár programozás tanulásában.
- Gondolkodunk róla: Nem csak a lehetőségeket, hanem a veszélyeket is megbeszéljük – például deepfake, adatbiztonság vagy tisztességes használat.
- Közösen szabályokat alkotunk: A gyerekek maguk is részt vesznek abban, hogyan lehet az AI-t felelősen használni.
A kurzus végére a résztvevők nemcsak használni fogják az AI-eszközöket, hanem érteni is fogják, hogyan működnek, miben segíthetnek, és mikor kell óvatosnak lenni velük.
Tematika
I. Bevezetés az AI világába
- „Mi az az AI? – Az okos robotagy nyomában”
– Játékos bevezető: mit jelent a mesterséges intelligencia, és hogyan különbözik az emberi gondolkodástól? - „Hol lakik az AI? – TikToktól a videójátékokig”
– Felfedezzük, hogy a hétköznapokban milyen alkalmazásokban találkozunk vele. - „Sci-fi vagy valóság? – Robotok régen és most”
– Milyen volt az AI a filmekben régen, és mi igaz ma belőle? - „AI az iskolapadban – Barát vagy ellenség?”
– Vitaóra: hogyan segíthet a tanulásban, és mik lehetnek a veszélyei? - „Digitális festőművész – Képkészítés AI-val”
– AI-alkalmazások kipróbálása képek és illusztrációk készítésére. - „Trükkös videók és deepfake nyomozás”
– Hogyan lehet felismerni a hamisított tartalmat és védekezni ellene
II. Tantárgyspecifikus AI-használat
7. „Matematikai varázsló I. – AI, magyarázd el!”– Hogyan segít az AI megérteni a lépéseket és a nehéz feladatokat?
8. „Matematikai varázsló II. – Dolgozatra készülünk”– Gyakorlás, hibajavítás és tippek az AI segítségével.
9. „Történetgyár – AI mint íróbarát”– Szövegértés, fogalmazás, kreatív írás közösen az AI-val.
10. „Nyelvmágus – Beszéljünk idegen nyelveken!”– AI segítségével fordítunk, párbeszédet gyakorlunk, hibát javítunk.
11. „Időutazók – Történelem AI-szemüvegen át”– Rövid összefoglalók, viták és alternatív nézőpontok felfedezése.
12. „Kísérletezők klubja – Tudomány AI-val”– Kísérletek modellezése, kérdések és problémamegoldás.
13. „Digitális művészek – Alkotás AI segítségével”– Rajz, zene, történetmesélés és kreatív projektek.
14. „Kódmesterek – AI a programozásban”– Hogyan segíthet a kódírásban, hibakeresésben és logikai játékokban?
III. Etika és kritikus gondolkodás
15. „Munka a jövőben – Mi lesz belőled, ha nagy leszel?”– Hogyan alakítja át az AI a jövő szakmáit?
16. „Digitális lábnyom – Hol jártam az interneten?”– Adatvédelem, online biztonság, tudatos netezés.
17. „Robotok és igazság – Mikor téved az AI?”– Diszkrimináció, torzítások, felelős döntések.
18. „AI-kódex – A mi szabályaink”– Záróóra: közös szabályalkotás, reflektálás, saját élmények megosztása.
👉 Az egész így úgy néz ki, mintha a gyerekek egy kalandregény fejezetein mennének végig: először megismerik a világot, utána kipróbálják tantárgyanként, végül közösen szabályokat és jövőképet építenek