A mesterséges intelligencia (AI) ma már nem a sci-fi filmek távoli víziója – a jelenünk része. Ez elsőre talán ijesztőnek tűnhet, hiszen, szinte a semmiből lett a hétköznapjaink része.
De ha jobban belegondolunk, ugyanez történt nem is olyan régen az internettel, a számítógépekkel vagy a mobiltelefonokkal is. Egykor újdonságnak számítottak, mára már pedig annyira természetesek lettek, hogy ezek nélkül el sem tudjuk képzelni a napjainkat.
A mesterséges intelligencia is egy ilyen technológiai mérföldkő.

Az AI forradalom: barát vagy ellenség?
Az utóbbi években ugrásszerű fejlődést tapasztalhattunk a mesterséges intelligencia területén szövegírástól kezdve a képgeneráláson át a hang- és videófeldolgozásig.
Ezek után jogosak a félelmek: vajon a mesterséges intelligencia tényleg kiszorítja az emberi munkaerőt?
Az igazság azonban árnyaltabb.
Az AI valóban képes bizonyos feladatokat ellátni – különösen az ismétlődő, algoritmizálható munkákat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az emberek „feleslegessé” válnának. Sőt. A technológiai fejlődés mindig is úgy alakult, hogy miközben bizonyos munkakörök megszűntek, úgy újabbak születtek, amelyek magasabb tudást, kreativitást és emberi jelenlétet igényeltek.

Miért lesz mindig szükség programozókra?
A mesterséges intelligencia nem képes önállóan megérteni az emberi szándékokat, a kontextust, az etikai határokat vagy a társadalmi következményeket. Az AI nem vállal felelősséget, és nem hoz erkölcsi döntéseket.
A jövő rendszerei – akár mesterséges intelligencián alapulnak, akár más technológián – olyan embereket igényelnek majd, akik értik azt, hogy hogyan is működik a digitális világ.
Nem csak arról van szó, hogy utasításokat adjanak programkódokkal a gépeknek, hanem arról is, hogy képesek legyenek problémákat megoldani, rendszerekben gondolkodni és felelősséget vállalni azért, amit létrehoznak.

A Programozás a jövő nyelve
A programozás nem csak “egy tantárgy”. Nem arról van szó, hogy minden gyermekből szoftvermérnök legyen. A programozás elsajátítása segíti a:
- problémamegoldó gondolkodás fejlődését,
- logikus gondolkodás kialakulását,
- kreativitás és önkifejezés lehetőségét,
- csapatmunkában való együttműködést,
- és a digitális tudatosság kialakítását.
Ezek olyan alapkészségek, amelyek bármely jövőbeni szakmához jól jönnek – akár mérnök, orvos, grafikus vagy vállalkozó lesz a gyermekből.

A technológia gyorsabb, mint valaha. A kérdés csak az, ki tart vele lépést?
Az új technológiák nem lassítanak. A kérdés nem az, hogy megállíthatjuk-e őket, hanem hogy gyermekeink felkészülten állnak-e majd a kihívások elé. Azok lesznek sikeresek, akik nemcsak használják a technológiát, hanem értik is, hogyan működik – és képesek lesznek alakítani azt.
A Dr. Code-nál hiszünk abban, hogy a programozás tanulása nem lehet száraz elmélet vagy unalmas kódsorok bemagolása. Élményalapú oktatási rendszerben, játékos feladatokon és gyakorlatias kihívásokon keresztül vezetjük be a diákokat az informatika világába.
Célunk, hogy a gyerekek ne csak tanuljanak, hanem átéljék a sikerélményt: azt, amikor egy saját maguk által készített játék működik, egy robot megmozdul, vagy egy saját ötletük életre kel.
– nyilatkozta Joharchy Dara a Dr Code iskola igazgatója
A jövő nem fenyegetés. A jövő lehetőség – azoknak, akik nem félik azt megismerni és időben felfedezik, hogyan is válhatnak az alkotóivá.